تعريف عکس
عکس ارسالی باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد ( به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد). بجز در بخش های طبیعت، فوتوژورنالیسم و عکس های سفر که دستکاری عکس در آنها مجاز نیست، در سایر بخش ها عکس را می توان با استفاده از تکنیک های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد، اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد. خروجی نهایی باید بر روی کاغذ عکاسی چاپ شده و یا فایل دیجیتال عکس باشد.
تعريف فیاپ برای عکس تک رنگ
یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنه ای از تن های مختلف خاکستری است یک عکس تک رنگ محسوب می شود. یک عکس سیاه و سفید که بجای تن های خاکستری دارای تن های یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب می شود و می توان آنرا در بخش سیاه و سفید شرکت داد، چنین عکسی را می توان در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ بصورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر، یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل می شود و باید در بخش رنگی شرکت داده شود. چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ باید بصورت رنگی چاپ شود.
تعريف PSA برای عکس تک رنگ
عکسی تک رنگ محسوب می شود که احساس فاقد رنگ بودن را منتقل کند ( به عنوان مثال فقط دارای تنالیته های خاکستری است که تنالیته های خاکستری می تواند شامل سفید خالص و سیاه خالص نیز باشد.) یا احساس عکس خاکستری را منتقل می کند که در تمام عکس دارای تنالیته فقط یک رنگ است. (به عنوان مثال سپیا، قرمز، طلایی و غیره.) یک عکس خاکستری یا عکسی دارای چند رنگ که تغییر یافته و یا احساس تغییر یافتن را منتقل می کند (از راه ایجاد تنالیته موضعی، دارای چند تن رنگی بودن یا دارای نقاط رنگی مختلف بودن)، مطابق تعریف، عکس تک رنگ نبوده و جز عکس رنگی طبقه بندی می شود.
تعريف عکس هاي سفر
يک عکس سفري عکسي است که احساسي از يک زمان يا مکان، تصوير يک سرزمين، مردم آن سرزمين، يا يک فرهنگ در حالت طبيعي آنرا نشان دهد. محدوديت جغرافيايي ندارد. عکسهاي فوق کلوزآپي که هويت زمان و مکان را از دست ميدهد،عکسهاي استوديويي از مدل، يا دستکاريهايي در عکس، که باعث ميشوند موقعيت واقعي نشان داده نشود قابل قبول نيستند. هيچ عنصري از عکس نبايد جابجا، clon، اضافه، حذف،بازچيني و يا ترکيب شود. اجازه هيچ گونه تغيير و تبديل و يا دستکاري وجود ندارد مگر تغيير اندازه عکس، کراپ (crop) ، تاريک يا روشن کردن و ترميم رنگ اصلي صحنه. از هيچ فيلتر جلوه هاي ويژه نمي شود استفاده کرد. هرگونه شارپ کردن عکس بايد طبيعي به نظر برسد.
تعريف عکس هاي فوتوژورنالیسم
عکس های فوتوژورنالیسم شامل تک عکس یا توالی از چند عکس که در یک کادر آورده شده اند و باید دارای ارزش خبری و تاثیر احساسی باشند.(شامل علایق انسانی، مستند و اخبار لحظه ای). ارزش خبری عکس باید نسبت به ارزش بصری آن غالب باشد. عکس های که واقعیت را تغییر دهند یا سوژه های که برای عکاسی چیده شده باشند در این بخش پذیرفته نمی شود. تکنیک هایی که عاملی از عکس را اضافه، حذف یا جابجا می کنند در این بخش پذیرفته نمی شود. تنها کراپ (crop) کردن مجاز است. هر گونه تنظیمات عکس باید طبیعی بنظر بیاید.
تعریف فیاپ، PSA و RPS برای عکس طبیعت
عکاسی از طبیعت به استفاده از روشهای عکاسی برای ترسیم مشاهدات تمامی شاخه های تاریخ طبیعی بجز مردم شناسی و باستان شناسی منحصر می شود .بصورتی که یک فرد متخصص بتواند سوژه را شناسایی کرده و صداقت ارائه اثر را تایید کند. داستانی که عکس بیان می کند می بایست بر کیفیت زیبایی آن برتری داشته باشد, در عین حال کیفیت تکنیکی عکس نیز از بین نرود. عناصر انسانی نباید نمایش داده شوند, مگر در مواردی که عناصر انسانی بخش جدایی ناپذیر از داستان طبیعت است، مانند جغد های انبار یا لک لک ها که در زیستگاهی که توسط انسان تغییر یافته اند، سازگار شده اند و یا جایی که آن عناصر انسانی، نیروهای طبیعی مثل طوفان یا امواج جزر و مد را به تصویر می کشند. حضور برچسب ها یا نوار های علمی یا گردنبندهای رادیویی بر روی بدن حیوانات وحشی مجاز می باشد. نمایش گیاهان یا حیوانات دورگه، (که در پیدایش آنها انسان نقش داشته), نمونه های کاشته شده, حیواناتی که توسط انسان پرورش یافته اند، و سپس به طبیعت گریخته اند، حیوانات اهلی یا گونه های از حیوانات که برای سوارکاری استفاده می شوند، قابل قبول نمی باشد, زیرا به نحوی باعث تغییر در استناد عکس می شود.
هیچ تکنیکی که باعث حذف ، اضافه ، جابجایی و یا تکثیر محتوای عکس شود مجاز نیست و فقط، برش عکس (کراپ کردن) مجاز است. تکنیک هایی که داستان طبیعت و محتوای بصری عکس را تغییر ندهند, و بدون تغییر محتوای صحنه اصلی باعث بهبود ارایه اثر می شوند، مجاز هستند، مانند HDR, focus stacking و داجینگ و برنینگ. تکنیک هایی که عواملی که توسط دوربین افزوده شده اند، مانند ذرات غبار، نویز دیجیتال و خش های فیلم را حذف می کنند، مجاز هستند. عکس هایی که از پیوستن چندین عکس بوجود آمده اند، کانند پانوراما، مجاز نیست. تمام تنظیمات بکار رفته باید طبیعی بنظر برسند. تبدیل رنگ ها برای تولید عکس تک رنگ خاکستری (سیاه وسفید) مجاز است. عکس های مادون قرمز، چه مستقیما عکاسی شده باشند و چه با دستکاری کامپیوتری حاصل شده باشند، مجاز نیستند. عکسهایی که در رقابتهای عکاسی طبیعت شرکت می کنند به دو بخش تقسیم می شوند: طبیعت و حیات وحش. عکس هایی که در بخش های طبیعت شرکت می کنند که طبق تعریف بالا هستند، می توانند دارای سوژه اصلی چشم انداز، فرم های زمین شناسی، پدیده های هوایی و یا موجداتی که نسل آنها منقرض نشده اند، باشند. این عکس ها می توانند شامل عکس هایی باشند که در شرایط کنترل شده گرفته شده اند مانند باغ وحش، مزارع بازی، باغ های گیاه شناسی، آکواریوم و هر محوطه ای که تغذیه سوژه ها کاملا وابسته به انسان است.
عکس هایی که در بخش های حیات وحش شرکت می کنند که طبق تعریف بالا از عکس طبیعت هستند، می بایست علاوه بر تعریف بالا مطابق این تعریف نیز باشند: یک یا گروهی از موجودات زنده حیوانی یا گیاهی که در محیط طبیعی خود و یا در یک محیط سازگار, بصورت آزاد و بدون محدودیت زندگی می کنند .بنابراین عکس هایی از چشم انداز, فرم های زمین شناسی، حیوانات در باغ وحش، مزارع بازی، و یا هر موجود حیوانی یا گیاهی زنده ای که تحت شرایط کنترل شده زندگی می کند, برای عکاسی حیات وحش مناسب نمی باشد. حیات وحش محدود به حیوانتات، پرنده ها و حشرات نمی شود. سوژه های دریایی و گیاهی مانند قارچ ها و جلبک ها که در حیات وحش عکاسی شده اند نیز مناسب عکاسی حیات وحش هستند چون لاشه موجوداتی هستند که نسل آنها منقرض نشده است.
عکس های حیات وحش می توانند در بخش طبیعت جشنواره ها نیز شرکت داده شوند.
دیگر تعاریف
استاد نور:
عکس ها را در بهترین وضعیت نور و سایه نشان می دهد و بیانگر عکس هایی است که مفهوم اصلی آن از طریق نور ها و سایه ها نشان داده می شود.