فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

چگونه یک لنز ماکرو انتخاب کنیم؟

نزدیک شدن به اجسام یک روش عالی برای عکاسی از اشیاء کوچک یا جزئیات یک موضوع است. با این حال شما نمی‌توانید با هر لنزی به این اشیاء نزدیک شوید. یک بدنه ی دوربین DSLRs یا بدون آینه، بدون داشتن یک لنز ماکرو نمی‌تواند وضوح مناسبی برای نزدیک شدن به اجسام را ارائه دهد،بنابراین شما نمی‌توانید یک عکس خوب ماکرو داشته باشید. برای گرفتن یک عکس از نمای نزدیک شما به این لنز نیاز دارید.
اما انتخاب یک لنز ماکرو می‌تواند خیلی گیج کننده باشد. معنی نسبت‌های 1: 1 چیست؟ چگونه می‌توان گفت که با این لنز چقدر می‌توان به موضوع نزدیک شد؟ آیا یک لنز واید بهتر است یا تله؟ در این مقاله آنچه لازم است تا شما برای انتخاب یک لنز ماکرو بدانید را خواهید یافت.

 

 

نسبت‌ها در لنز ماکرو

برای درک اهمیت نسبت‌ها در لنز ماکرو، ابتدا باید مفهوم اصلی یک دوربین دیجیتال را درک کنید. هنگامی که نور از طریق لنز وارد دوربین می‌شود، آنچه که می‌بینید بر روی حسگر دوربین افتاده و به عنوان یک تصویر دیجیتال ثبت می‌شود.
البته، اغلب اوقات، آنچه ما در واقعیت می‌بینیم بسیار بزرگتر از چیزی  است که بر روی حسگر داخل دوربین ثبت شده است. اگر شما از یک درخت با ارتفاع سه متر عکاسی می‌کنید، در واقع ارتفاع آن بر روی سنسور دوربین سه متر نخواهد بود. نسبت لنز مشخص می‌کند که یک شیء چقدر از فضای حسگررا اشغال می‌کند، در حالی که ابعاد آن در واقعیت متفاوت است. اگر شما از یک موضوع با ارتفاع 60 سانتیمتر عکاسی می‌کنید و ارتفاع آن بر روی حسگر ده سانتیمتر  است، نسبت عکس شما در دوربین 1:6 است.
نسبت‌ها در عکاسی ماکرو،  نشان می‌دهد که شما چقدر می‌توانید اشیاء کوچک را بزرگنمایی کنید. یک لنز واقعی ماکرو معمولاً نسبت 1:1دارد، بنابراین یک موضوع 5 سانتیمتری با ارتفاع 5 سانتیمتر بر روی حسگر ثبت خواهد شد. اما بعضی از لنزها که به عنوان ماکرو در بازار عرضه می‌شوند، نسبت 1:2 دارند، یعنی یک شیء 5 سانتیمتری بر روی حسگر ۲و نیم سانتیمتر است.
چرا « نسبت» مهم است؟ یک لنز با نسبت 1:1 به شما این امکان را می‌دهد تا به اندازه کافی به موضوع نزدیک شده و تصویر موضوع را در اندازه واقعی ثبت کنید. البته این بزرگنمایی تحت تاثیر فاصله دوربین تا موضوع نیز می‌باشد. شما برای عکاسی از یک درخت می‌توانید از اکثر لنزهای ماکرو با یک فاصله استفاده کنید، زیرا تا زمانی که نزدیک آن نشوید نسبت 1:1 ندارید. یک لنز ماکرو این نسبت را در حداقل فاصله وضوح به دست می‌آورد.

 

 

حداقل فاصله فوکوس

احتمالاً  شاید تا به حال تجربه کرده باشید که با یک لنز غیرماکرو خواسته باشید یک عکس از نزدیک بگیرید، در این حالت لنز شما نمی‌تواند تصویر با وضوحی به شما بدهد و یا فاصله کانونی مناسبی را پیدا کنید. با توجه به طراحی این لنز، شما مجاز هستید تا میزان مشخصی به موضوع و جسم نزدیک شوید. ولی یک لنز ماکرو نسبت به یک لنز معمولی، می‌تواند از فاصله نزدیکتری بر روی اشیاء فوکوس کند.
معمولاحداقل فاصله وضوح در مشخصات فنی لنزها ذکر شده است و به سادگی نشان می‌دهد که شما چقدر می‌توانید به موضوع نزدیک شده و عمل وضوح سازی را انجام دهید. برای رسیدن به حداکثر نسبت مانند 1:1 ، باید به همان اندازه که لنز اجازه می‌دهد، به موضوع نزدیک شده، یا در حداقل فاصله، وضوح را انجام دهید.
فاصله کانونی لنز در حداقل فاصله ی وضوح  نیز اهمیت دارد. در یک لنز 35 میلیمتری برای رسیدن به نسبت 1:1 ماکرو، حداقل فاصله وضوح بسیار کمی تا موضوع دارید و این فاصله می‌تواند فقط چند سانتیمتر باشد، اما در یک لنز 200 میلیمتری، با توجه به قدرت بزرگنمایی لنز، شما می‌تواند در فاصله چند ده سانتیمتر نیز تصویر را وضوح نمایید.

فاصله کانونی: لنز واید یا تله؟

لنزهای ماکرو با فاصله کانونی‌های مختلفی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید یک لنز ماکروی واید 35 میلیمتری، 50 میلیمتری نرمال یا تله 300 میلیمتری را انتخاب کنید. اما کدام یک از این لنزها مناسب تراست؟ این انتخاب به چیزی که از آن عکاسی می‌کنید نیز بستگی دارد.
لنزهای واید، زایه دید بیشتری دارند و شما می‌توانید فضا و جزئیات بیشتری را در عکس خود داشته باشید. اما برای داشتن نسبت 1:1 نیاز دارید به موضوع بیشتر نزدیک شوید. اگر از حشرات و جانواران کوچک عکاسی می‌کنید، نزدیک شدن به آنها دشوار است و ممکن است آنها فرار کرده و یا شما را نیش بزنند. اما برای سایر موضوعات می‌توانید به راحتی از یک لنز واید استفاده کنید.
لنزهای تله عمق میدان وضوح کمتری دارند، و این یک انتخاب خوب برای داشتن پس زمینه ساده‌تر با لنز ماکرو است. در نتیجه، بسیاری از عکاسان ماکرو، لنزهای تله را ترجیح می‌دهند و از آنجا که لنز تله به شما اجازه می‌دهد تا از فاصله دورتری از موضوع عکاسی کنید، استفاده از آن برای عکاسی حشرات نیز آسان‌تر است. همچنین در اغلب مواقع لنزهای تله نسبت به لنزهای واید مشابه خود ارزان‌تر هستند.
قبل از خرید به لنزهای موجود در کیف دوربین خود نگاه کنید. زیرا اکثر لنزهای ماکرو نزدیک به هم فوکوس می‌کنند. همچنین می‌توانند به عنوان یک لنز معمولی در بی‌نهایت فوکوس کنند، بنابراین می‌توانید از آنها برای سایر موارد عکاسی نیز استفاده کنید. شما ممکن است بخواهید لنز ماکرویی را انتخاب کنید که آن فاصله کانونی را در کیف دوربین خود ندارید. بنابراین می‌توانید از این لنز برای سایر موضوعات نیز استفاده کنید.

 

 

انتخاب لنز ماکرو: ثابت یا تله زوم؟

مانند دیگر لنزها، لنزهای ماکرو نیز در دو گروه موجود می‌باشند. با فاصله کانونی ثابت و لنزهای زوم که طیفی از فاصله کانونی های مختلف را پوشش می‌دهند.
مزایای لنزهای زوم مشخص است. آنها می‌توانند یک محدودۀ فاصله کانونی را پوشش دهند، بنابراین شما نیاز ندارید لنز را عوض کنید. همچنین برای دنبال کردن یک موضوع متحرک، مانند عکاسی از حشرات، بهتر هستند. با این حال، لنزهای زوم گران هستند.
لنزهای ثابت معمولاً ارزان‌تر هستند، و آنها را برای کسانی که به عنوان سرگرمی عکاسی می‌کنند؛ بیشتر قابل دسترسی می‌کند. به دلیل اینکه بیشتر موضوعات ماکرو مانند گلها یا جواهرات، ثابت هستند، نیازی به لنز زوم نمی‌باشد. همچنین شما در لنزهای ثابت می‌توانید از بازترین دیافراگم آن استفاده کنید. معمولاً در یک لنز زوم نمی‌توانید دیافراگرم f/1.8، را داشته باشید و اگر باشد هزینه خرید آن بسیار بالاست.

لنز ماکرو: حداکثر دیافراگم

بازترین حالت یا به اصطلاح حداکثر دیافراگمی را که می‌توانید استفاده کنید، توسط لنز تعیین می‌شود. بعضی از لنزها به شما اجازه می‌دهد تا دیافراگم بازتری به اندازه f/1.8 یا حتی f/1.4 داشته باشید. لنزهایی که ارزان‌تر هستند یا دارای فاصله کانونی بزرگتری هستند معمولاً دارای دیافراگم بسته‌تری می باشند مانند f/3.6 .
اما آیا شما واقعاً برای عکاسی ماکرو به یک لنز f/1.8 نیاز دارید؟ دیافراگم عمق‌میدان وضوح را تعیین می‌کند یا به عبارتی اینکه چقدر از تصویر دارای وضوح است. یک تصویر با دیافراگرام f/1.8 دارای یک پس‌زمینه بسیارتخت و محو است. اما دیافراگم تنها چیزی نیست که در عمق‌میدان نقش دارد. فاصله بین دوربین و موضوع نیز نقش مهمی در  افزایش یا کاهش عمق‌میدان وضوح تصویر دارد. هرچه لنز به موضوع نزدیک‌تر باشد، پس زمینه تخت وصاف‌تر خواهد بود. البته، هنگامی که شما در حال عکاسی ماکرو هستید در واقع بسیار به موضوع نزدیک شده‌اید و ترکیب این نزدیکی با یک لنز واید f/1.8 باعث می‌شود تنها بخش بسیار کوچکی از تصویر دارای وضوع باشد.

 

 


هنگامی که عکاسی ماکرو می‌کنید، معمولاً بهتر است از یک دیافراگرام بسته‌تر استفاده کنید تا تمام موضوع به طور کامل دارایوضوح باشد.
دیافراگم بازتر می‌تواند برای داشتن یک پس زمینه ساده، صاف و یکدست تر مورد استفاده قرار بگیرد، اما دیافراگرام f/1.8 برای عکاسی ماکرو بسیار باز است.
این بدان معنی است اگر لنزی را که خریداری می‌کنید فقط برای عکس‌های ماکرو استفاده می‌کنید، به جای لنزی باf/1.8 ، می‌توانید یک لنز با دیافگرام  f/3.6 بخرید، و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. البته، اکثر لنزهای ماکرو  فقط به عنوان یک لنز ماکرو استفاده نمی‌شوند. لازم به ذکر است دیافراگم بازتر مانند f/1.8 برای محوکردن پس زمینه در عکاسی پرتره یا گرفتن عکس در نور کم مفید خواهد بود. فقط به خاطر داشته باشید که دیافراگم فوق‌العاده باز باعث می‌شود در اکثر عکس‌های ماکرو عمق‌میدان وضوح تصویر بسیار کم شود.


جمع بندی:
لنزهای ماکرو برای هر عکاس یک امکان اضافی عالی هستند. به دنبال یک لنز با نسبت 1:1 باشید تا بتوانید در کمترین فاصله عکاسی کنید. حداقل فاصله وضوح و همچنین فاصله کانونی لنز را در نظر بگیرید. لنزهای ثابت نسبت به لنزهای زوم ارزان‌تر هستند، اما کار با آنها برای عکاسی از موضوعات متحرک مانند حشرات، کمی سخت‌تر است. یک دیافراگم بازتر در نور کم و برای محو کردن پس زمینه مفید است، اما برای استفاده در عکاسی ماکرو مشکل‌ساز است و معمولاً بهتر است از یک دیافراگم بسته‌تر استفاده کنید تا تمام بخش‌های موضوع دارای وضوح کامل باشد.
شما باید در نظر داشته باشید تنها کاربرد لنز ماکرو نزدیک‌تر شدن به موضوع نیست و به این بیندیشید که با توجه به فاصله کانونی آن، برای چه موارد دیگری در عکاسی می‌توانید از آن استفاده کرده و بهره ببرید. همچنین قبل از اقدام به خرید، به مجموعۀ لنزهایی که در کیف خود دارید دقت کنید.


مترجم: احمد سامعی (اسفند 1397)
منبع: www.shawacademy.com

ثبت: 1397/12/17
بازدیدها: 8020
بازگشت به لیست...

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران